Farley har spårat ett riktigt spår!



Sötaste och finaste Farley har fått spåra ett litet spår i dag. Hade tänkt göra det för länge sedan men det har varit så mycket kring oss senaste tiden. Men i dag blev det av.

Jag la ett ca75 meter långt spår. Började på gräsmattan och la ut lite frolic efter ca tio meter. Farley förstod inte att han skulle spåra men när vi kom till frolicen så fick han lukta sig fram till dom och då slog han på nosen. =O) Sen spårade han upp mot skogen. I skogsbrynet hade jag lagt ut en leksak som han hittade och tog upp. så den lekte vi med.
Sen när jag tagit leksaken och klappat om honom lite så fortsatte vi. Han ville själv fortsätta och letade upp spåret utan problem. Vi fortsatte och han hittade ännu ett föremål men han duttade bara snabbt med nosen på den och fortsatte. Så den tog jag bara upp. Jag vill att han befäster spåret innan man börjar bråka med föremål. Han hittade ännu en liten hög med frolic som han knappt såg åt ens men jag stannade upp så han fick lukta ordentligt och då åt han dom.
Sen fortsatte han bara vidare och duttade på två föremål till (han fick beröm för duttarna) och till slut kom vi till slutet och där fanns ju mer frolic! Han ville gärna fortsätta spåra men där tyckte jag att det var nog. Han hade ju fattat galoppen.

Farley spårade kanske inte med världens högsta fart... Men han är noggrann och höll sig i spårkärnan hela tiden! Han slog inte och han koncentrerade sig hela tiden på uppgiften även om grannarnas hundar skällde och grannfrun startade bilen och for iväg.
Stefan gick bakom oss och han brydde sig inte om honom heller. vilken duktig kille han är1

Nu blir det fler spår i veckan. Måste hinna befästa detta innan snön kommer känns det som. men han lär nog bli en duktig spårhund för han var verkligen intresserad. Nu är han trött och sover gott. Nästa gång ska jag försöka filma.

Kommentarer
Postat av: Anders

Norpatorparna är grym på spår! ;-)

2011-11-21 @ 19:54:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0